مقدمه

کتابخانه دیجیتال محیطی است که به محققین و پژوهشگران این امکان را می­دهد که بدون صرف وقت و هزینه زیاد آنهم در کنار انبوهی از امکانات مهم تحقیقی ، به منابع مورد نیاز خود دسترسی پیدا  نموده و نتایج مطلوب و ارزشمندی را کسب نمایند. کتابخانه دیجیتال با گزینش، فراهم آوری، ذخیره، سازماندهی و اشاعه اطلاعات به صورت الکترونیکی جهت استفاده بهینه پژوهشگران تلاش می کند .

بدین منظور آیین نامه خط مشی، اهداف و مأموریت های کتابخانه دیجیتال دانشگاه علوم پزشکی لرستان در چهارمین جلسه شورای تخصصی کتابخانه مرکزی در تاریخ 1397/03/20 به تصویب رسیده است که به شرح ذیل می باشد:

1- هدف

هدف از ایجاد این کتابخانه دیجیتال سازمان عبارت است از:

  • گردآوری، ذخیره، سازماندهی و اشاعه اطلاعات و دانش در قالب های الکترونیکی
  • توسعه دسترسی استفاده کنندگان به اطلاعات و منابع
  • کمک به صرفه جویی در هزینه و زمان استفاده کنندگان از منابع کتابخانه ای
  • ایجاد امکانات دسترسی آسان و سریع برای استفاده کنندگان
  • راهنمایی و آموزش استفاده کنندگان در بازیابی و استفاده از منابع اطلاعاتی
  • اطلاع رسانی جدیدتریت اخبار مربوط ب منابع الکترونیکی اشتراکی

2- گروه استفاده کنندگان

·         گروه اول : اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه

·         گروه دوم : دانشجویان کلیه مقاطع رشته های مختلف دانشگاه

3- قوانین و مقررات استفاده

  • ارائة کارت شناسایی معتبر (در صورت استفاده از سایت دانشگاه) الزامی است.
  • جهت دسترسی به منابع الکترونیک کتابخانه دیجیتال کاربر از" نام کاربری و رمز عبور" اختصاصی خود استفاده کند.

4- خدمات

1-4 خدمت پرسش از کتابدار

کاربران می‌توانند در ساعات اداری، پرسش‌های خود را در رابطه با کتابخانه دیجیتال مطرح کنند که در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ پرسش خود را از طریق ایمیل یا تماس تلفنی دریافت می نمایند.

2-4 خدمت تحویل مدرک

خدمات تحویل مدرک یکی از روش های فراهم‌آوری مقاله و کتاب الکترونیکی است که به صورت فرم های آنلاین در پورتال کتابخانه دیجیتال طراحی شده است ، کاربران مدرک مورد نظر با پر کردن فرم مربوطه سفارش داده ، در صورت امکان توسط کارشناس کتابخانه دیجیتال تهیه گردیده، و در دسترس کاربر قرار می‌گیرد.

3-4 خدمت تازه های کتابخانه

*  از طریق این خدمت، جدیدترین کتاب های الکترونیکی  که به تازگی، امکان دسترسی به آنها در کتابخانه الکترونیکی فراهم شده است معرفی می گردند . این منابع از طریق پورتال دیجیتال:  منوی تازه های کتابخانه و بخش خبر پورتال  و  همچنین رسانه های اجتماعی  به اطلاع کلیه کاربران کتابخانه الکترونیکی قرار می گیرد.

*  لوگو و آدرس اینترنتی پایگاه های اطلاعاتی که به تازگی دسترسی آزمایشی برای آنها فراهم است نیز از طریق پورتال دیجیتال:  منوی منابع الکترونیک دسترسی آزمایشی و بخش خبر پورتال  و  همچنین رسانه های اجتماعی  به اطلاع کلیه کاربران کتابخانه الکترونیکی قرار می گیرد.

4-4 خدمت اطلاع رسانی

اطلاع رسانی کلیه اخبار مربوط به کتابخانه دیجیتال از طریق انتشار الکترونیکی در پورتال، گروه ها و رسانه های اجتماعی، پست الکترونیک ، بردهای اطلاع رسانی کتابخانه، بعضا اتوماسیون اداری انجام می شود.

5-4 خدمت آموزشی

*  راهنماهای آموزشی استفاده از منابع الکترونیک (بصورت pdf,ppt  و فیلم و ...) جهت استفاده بهینه در پورتال کتابخانه دیجیتال، منوی راهنماهای آموزشی فراهم است.

*آموزش استفاده از خدمات کتابخانه دیجیتال بر عهده ی کتابداران دانشگاه است.

تبصره: استفاده از راهنماهای آموزشی کتابخانه دیجیتال، با استناد به منبع بلامانع است.

5- خط مشی دسترسی به منابع الکترونیک کتابخانه دیجیتال

  • جهت دسترسی به منابع الکترونیک کتابخانه دیجیتال کاربر باید از" نام کاربری و رمز عبور" اختصاصی خود استفاده کند.
  • اشتراک پایگاه های اطلاعاتی غیر رایگان از طریق  وزارت بهداشت انجام می شود.
  • آدرس اینترنتی و لوگوی منابع الکترونیک رایگان و داخلی توسط کارشناس کتابخانه دیجیتال فراهم و در پورتال کتابخانه دیجیتال درج می شود.
  • دریافت منابع الکترونیکی علمی اهدائی بوسیله اعضاء هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان میسر است.(بعد از دریافت فایل مدرک مورد نظر در منوی تازه های کتابخانه پورتال دیجیتال و همچنین کتابخانه مجازی قاصدک با آدرس http://lib.lums.ac.ir/DigiLibSearch.aspx  قرار می گیرد.)

منابع الکترونیک کتابخانه دیجیتال هم اکنون در

http://diglib.lums.ac.ir/index.php?module=web_directory&wd_id=7617

 

موجود می باشد.

سوالات متداول

چگونه ميتوانم منابع مورد نظر را رزرو كنم؟
براي رزرو منابع مي توان به صورت حضوري و همچنين از طريق نرم افزار كاوش به آدرس
مراجعه نمود. پس از جستجوي مدرك با كليك بر نتيجه مورد نظر گزينه تقاضاي رزرو را انتخاب نماييد.
چگونه مي توانم كتاب امانت بگيرم؟
براي امانت گرفتن بايد عضو كتابخانه دانشگاه به آدرس lib.lums.ac.ir شويد. پس از ورود به پورتال كتابخانه مركزي در قسمت "ثبت نام برخط در كتابخانه" اطلاعات و مدارك خود را بارگزاري نماييد. پس از انجام مراحل ثبت نام اطلاعات شما براي كتابخانه ارسال شده و پس از تاييد كتابدار و دريافت شماره عضويت مجاز هستيد كه كتاب به امانت بگيريد. براي اطلاعات بيشتر آيين نامه امانت را مطالعه نماييد.
تعداد مداركي كه كاربران مي توانند به امانت بگيرند  براي كليه كاركنان و  دانشجويان مقطع كارداني و كارشناسي 3 مدرك به مدت 15 روز ،  براي دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد و دكتراي عمومي 5 مدرك به مدت 15 روز و مدت امانت منابع براي دانشجويان دوره تخصص و اعضاي  هيأت علمي نيز 21 روز و به تعداد 7 كتاب مي­باشد.
تا چند بار مي توان كتابي را تمديد كرد؟

تا سه بار در صورتي كه نسخه اي از كتاب در كتابخانه باشد و درخواست كننده نداشته باشد.

چگونه مي توان منابع امانتي را تمديد كرد؟
به صورت تلفني و مراجعه حضوري
شماره تماس:  06633120233 داخلي 214
آيا امكان امانت گرفتن كتاب از طريق پورتال كتابخانه ديجيتال وجود دارد؟

خير فقط با مراجعه حضوري به كتابخانه مركزي دانشگاه و كتابخانه هاي وابسته امكان امانت منبع وجود دارد.